Tembang
Dhandhanggula Laras Slendro Pathet Sanga ing ngisor iki wacanen jumbuh karo
titilarase (notasine)!
2 5 6 6 6 1’ 2’ 2’ 2’ 2’
1. Pa- me-dhar- e wa-
si- ta-
ning a- ti
2’ 2’ 1’ 1’ 1’ 1’ 1’ 1’ 1’ 1’ 6
Cu-man- tha- ka
a- ni- ru pu-jang-ga
5 6 6 6 6 6 6 1 6 5
dha-hat mu- dha
ing ba- ti- ne
6 1’ 2’
1’ 6 1’ 6 5 6
na-
nging ke-dah gi- nung- gung
6 6 1’ 6 5 2 2 2 2 2 3 2 1. 6
da-
tan wruh
yen
a- keh nge-
se- mi
6 1 1
1 1 1 1
A- mek-sa a- ngrum-pa- ka
1 6 1 2 3 1 6 5
Ba- sa
kang ka- lan- tur
2 2 2 2
2 2 2 2
Tu-tur kang ka-tu- la- tu-
la
5 3
2 1 6 6 6 6 6 6
1
2 2
Ti- na-
la- ten ri-
nu- ruh ka- la-
wan ri- rih
1 1 1 6 2 1 6 5 6 1
Mrih
pa- dhanging sas- mi- ta
1. Sasmitaning ngaurip puniki,
mapan ewuh yen ora weruha,
tan jumeneng ing uripe,
akeh kang ngaku-aku,
pangrasane sampun udani,
tur durung wruh ing rasa,
rasa
kang satuhu
rasaning rasa punika,
upayanen darapon sampurna ugi,
ing kauripanira.
2. Jroning Kur’an nggoning rasa yekti,
nanging ta pilih ingkang uninga,
kajaba lawan tuduhe,
nora kena den awur,
ing satemah nora pinanggih,
mundhak katalanjukan,
temah sasar susur,
yen sira ayun waskitha,
sampurnane sajroning badanireki,
sira anggegurua
3. Nanging yen sira nggeguru kaki,
amiliha manungsa kang nyata,
ingkang becik martabate,
sarta kang wruh ing kukum,
kang ngibadah lan kang ngirangi,
sokur oleh wong tapa,
ingkang wus amungkul,
tan mikir pawewehing lyan,
iku pantes sira guronana kaki,
sartane kawruhana.
4. Lamun ana wong micara kaki,
tan mupakat ing patang prakara,
aja sira age-age,
anganggep nyatanipun,
saringana dipun baresih,
limbangen lan kang patang,
prakara rumuhun,
dalil kadis lan ijemak,
lan kiyase papat iku salah siji,
anaa kang mupakat.
5. Ana uga kang sira antepi,
yen ucul saka patang prakara,
nora enak legetane,
tan wurung tinggal wektu,
panganggepe wus angengkoki,
aja kudu sembahyang,
wus salat katengsun,
banjure mbuwang sarengat,
batal haram nora nganggo den rawati,
bubrah sakehing tata.
6.
Angel temen ing jaman samangkin,
ingkang
pantes kena ginuronan,
akeh
wong njaja ngelmune,
lan
arang ingkang manut,
yen
wong ngelmu ingkang netepi,
ing
panggawening sarak,
den
arani luput,
nanging
ta asesenengan,
nora
kena den wor kakarepaneki,
pepancene
priyangga.
7.
Ingkang lumrah ing mangsa puniki,
mapan
guru ingkang golek sabat,
tuhu
kuwalik karepe,
kang
wus lumrah karuhun,
jaman
kuna mapan si murid,
ingkang
padha ngupaya,
kudu
anggeguru,
ing
mengko iki ta nora,
Kyai
Guru naruthuk ngupaya murid,
dadia
kanthinira
Tegese tembang ing dhuwur
a.
Pada 1
Anggone kepengin
nglairake isen-isene ati nganti direwangi kumawani tumindak niru-niru kaya
pujangga. Kamangka isih enom lan bodho banget, mula atine perlu dibombong/digedhekake
nganti ora rumangsa yen akeh sing nyemoni/ngece. Kapeksa nggawe/ngrakit ukara, nanging
basane nglantur/ora cetha. Pitutur kang wis ora digape/dianggep mau ditindakake kanthi sabar lan telaten
supaya dadi cetha apa sing arep dikandhakake.
b.
Pada 2
Tandha utawa
pralambange urip iki ora bisa dingerteni
menawa awakmu ora ngerti pralambange urip. Wong kang kaya mangkono uripe
ora bakal kuwat/tentrem. Akeh wong sing ngaku-aku yen wis paham marang
pralambange urip, nanging satenane durung paham amarga durung nduweni rasa
pangrasa kang nyata. Mulane nggoleka/ikhtiara rasane rasa pangrasa supaya uripe
sampurna.
c.
Pada 3
Rasa sing bener
iku anane ing sajroning Alquran, nanging ora kabeh wong paham isine, kajaba
wong sing wis oleh pituduhe Pangeran/Gusti Allah.
Ora kena diawur,
ora ketemu malah kesasar. Mula yen kepengin ngerteni sampurnane uripmu kudu nggoleka
ngelmune/megurua.
d.
Pada 4
Yen awakmu kepengin
nggolek ilmu miliha guru kang bener lan apik martabate, ngerti hukum, sregep
ngibadah, nahan nepsu. Sokur yen oleh wong sing seneng ngurang-ngurangi
kasenengane.Wis ora mentingke kadonyan lan ora ngarep-arep pawewehe wong. Wong
sing mengkene iku pantes ko-guroni lan ko-tiru.
e.
Pada 5
Nalika ana wong
ngrembug ilmu ora sepaham/cocok babagan patang prakara yaiku dalil, kadis,
ijemak, lan kiyas aja gampang dianggep bener, nanging pilah-pilah lan pilihen
salah siji ngelmu sing bener lan migunani.
f.Pada 6
Menawa ilmu kang
dienut ora cocok karo patang perkara, ora usah dilakoni. Sebab malah ndadekake
ora kepenak. Apa maneh yen nganti lali manembah marang Gusti, mbuwang syareat
ora eling kalal lan karam. Yen wong wis ninggalake hukum (syareat, kalal, lan
karam) akhire bakal ngrusak sakabehe aturan/tatanan.
g.
Pada 7
Ing jaman saiki
angel golek wong sing pantes ditiru lan diguroni. Akeh wong kang ngiderake/
nawakake ngelmune nanging arang kang ngenut/nganggokake. Ana wong kang nglakoni
ngelmu kang bener cocok karo aturan agama nanging malah dianggep salah. Saben
wong duwe penganggep
/panemu
dhewe-dhewe , ora kena dianggep padha wong siji lan sijine.
h.
Pada 8
Umume jaman saiki
guru sing ngoleki murid, beda karo jaman biyen murid kang nggoleki guru. Pancen
ing wolak-walike jaman saiki wis lumrah yen guru lunga mrana-mrana nggolek
murid minangka kanggo kanca/bature.
RUNGOKNA! KANTHI KLIK ING NGISOR IKI.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar